Alexander Borodin
A member, with Mussorsgky, Cui, Rimsky-Korsakov and Balakirev of the group of russian composers known as The Five, Alexander Borodin has gone down in history as a great composer, although this was not his profession. A doctor of medicine, Borodin was in fact a highly prestigious chemist and professor of Chemistry at the Academy of Medicine of Saint Petersburg. He investigated aldehydes, benzene derivatives, organic halides and amides. He is credited as the co-discoverer (with Wurtz, though independently) of the aldol reaction, a reaction between carbonilic compounds that affords new carbon-carbon bonds.
As a musician, he stood out within the Russian romantic nationalist movement through his three symphonies, two string quartets, the symphonic poem In the Steppens of Central Asia and the opera Prince Igor. His Polovtsian Dances, included in that opera, are often performed independently. Borodin was also a reputed cellist.
Apparently, both musicians and chemists alike blamed him for staying for too long «on the other side».
Miembro, con Mussorsgky, Cui, Rimsky-Korsakov y Balakirev del Club de los Cinco, Alexander Borodin (1833-1887) ha pasado a la historia como un gran compositor, a pesar de no ser ésta su profesión. Doctor en medicina, Borodin fue de hecho un químico de gran prestigio y profesor de esta disciplina en la Academia de Medicina de San Petersburgo. Investigó sobre aldehídos, derivados bencénicos, haluros orgánicos y amidas. Fué codescubridor (junto a Wurtz, pero independientemente) de la reacción aldólica, una reacción entre compuestos carbonílicos que permite crear enlaces carbono-carbono.
Como músico, Borodin destacó dentro del movimiento romántico nacionalista ruso por sus tres sinfonías, dos cuartetos de cuerda, el poema sinfónico En las Estepas del Asia Central y la ópera El Príncipe Igor. Sus Danzas Polovtsianas, parte de la ópera mencionada, son ejecutadas a menudo de forma independiente. Borodin fue, además, un reputado chelista.
Al parecer, músicos y químicos le acusaron por igual de pasar demasiado tiempo «en el otro lado».