Daniel J. Levitin
Daniel J. Levitin is a prestigious neuroscientist and cognitive psychologist specialized in the perception and cognition of music. A musician himself (playing sax, guitar, bass and vocals) he has also worked as a recording engineer (C. Santana, The Grateful Death), producer (Blue Öyster Cult) and consultant for recorded music companies. He has also worked for the industry of sound reproduction systems as a golden ear, i.e., a person with a special ability to differentiate subtle differences in sound reproduction.
Levitin dropped his electrical engineering studies at MIT and music studies at Berklee College of Music to work first as a musician and then as a producer, recording engineer and consultant. By his thirties, he enrolled at Stanford University to study cognitive science. Currently he is a Professor of Psychology and Behavioral Neuroscience at McGuill University in Montreal. As a scientist he pointed out the fundamental role of the cerebellum in the perception of rhythm and the feeling of musical emotion and discovered the now classical Levitin effect (that people tend to remember songs in the right pitch, contradicting a lot of prior literature).
He wrote the acclaimed and highly recommended «This Is Your Brain On Music: The Science of a Human Obsession»[1]
Daniel J. Levitin es un prestigioso neurocientífico y psicólogo cognitivo especializado en la percepción y cognición de la música. Músico (toca saxo, guitarra y bajo y canta), ingeniero de grabación (C. Santana, The Grateful Death), productor (Blue Öyster Cult) y consultor para compañías discográficas, ha trabajado también para la industria de sistemas de reproducción de sonido como un golden ear, es decir, una persona con una capacidad especial para distinguir sutiles diferencias en la reproducción de sonido.
Levitin abandonó sus estudios de ingeniería eléctrica en el MIT y de música en el Berklee College of Music para trabajar primero como músico y después como productor, ingeniero de grabación y consultor. Ya en la treintena se matriculó en la Universidad de Stanford para estudiar ciencia cognitiva. Actualmente es Profesor de Psicología y Biopsicología en McGuill University, Montreal. Como científico ha señalado el papel fundamental del cerebelo en la percepción del ritmo y en el sentimiento de emoción musical y descubrió el ya clásico efecto Levitin (que la gente tiende a recordar las canciones en el tono correcto, contradiciendo abundante literatura anterior)
Es el autor del aclamado y muy recomendable «Tu Cerebro y la Música».[1]
[1]«This Is Your Brain On Music: The Science of a Human Obsession» (2006), Dutton/Penguin, New York.
«Tu Cerebro y la Música» (2011), RBA, Barcelona.